נהניתם מהאתר? האתר הועיל לכם ותרצו לתרום?

לכל התכנים באתר בנושא נגיף הקורונה

הנך כאן: דף הבית / המלצה - לא להעביר / כלוב, חמישה קופים, בננות, סולם ומוסר השכל

כלוב, חמישה קופים, בננות, סולם ומוסר השכל (המלצה - לא להעביר)

ההסבר:

חיפשתי וחיפשתי ולא מצאתי איזכור לעובדה שפעם אכן התקיים ניסוי כזה. יש לי הרגשה שמישהו המציא ניסוי כדי לחזק את המסר שהוא רצה להעביר, ומאז הסיפור הנחמד הזה מסתובב.

עדכון משנת 2024 - הגיע לידי פוסט שמפריך את העובדה שאי פעם הניסוי הזה יתקיים. That “Five Monkeys Experiment” Never Happened. בתוכו מצאתי את המשפט הנהדר הבא: The article has gained popularity recently because it appeared in a TED Talk by some guy called Eddie Obeng,* showing once again that TED Talks are responsible for the spread of intellectual garbage and superficially appealing, hyperbolic misinformation.

המקור:

קבוצת מדענים הציבה חמישה קופים בכלוב. במרכז הכלוב הציבו סולם ועליה ערימת בננות. כאשר קוף מסוים עלה על הסולם כדי לקחת לו בננה, המדענים שפכו מים קרים על הקופים שנשארו על הקרקע.
לאחר זמן מסוים, כל אימת שקוף כלשהו נסה לעלות על הסולם, היו אוחזים בו שאר הקופים או מונעים את עלייתו לסולם באלימות.
במשך הזמן הפסיקו הקופים לעלות על הסולם למרות הפיתוי של הבננות.
ואז המדענים החליפו את אחד הקופים. הדבר הראשון שהוא נסה לעשות היה לעלות על הסולם, דבר שנמנע בנחרצות ובמהירות על ידי שאר הקופים אשר היכו אותו. לאחר מספר נסיונות כואבים הפסיק הקוף המצטרף לחבורה לנסות לעלות על הסולם.
המדענים החליפו קוף נוסף אשר נסה לעלות על הסולם כקודמיו. הפעם השתתף הקוף הראשון שהוחלף בהכאת המטפס בהתלהבות רבה.
החלפת הקוף השלישי חזרה על אותו ריטואל, ובהדרגה הוחלפו שני הקופים הנוספים עד שלבסוף לא נותר אף לא קוף אחד מהקבוצה המקורית.
המדענים נותרו עם חמישה קופים שלמרות שמעולם לא ספגו מקלחת מים קפואים המשיכו להכות בכל ! ! מי שנסה להגיע אל הבננות.
אם היה ניתן לשאול אותם למה !! הם מכים את כל מי שמנסה לעלות על הסולם, קרוב לוודאי שהתשובה הרצינית הייתה: ´לא יודע – ככה זה היה מעולם...´
נשמע לנו מוכר?
עלינו לבדוק בעצמנו את הקיבעונות שלנו (הסטגנציות) ולוודא שאיננו מכים אחרים (או את עצמנו), או מתחפרים בהנחות היסוד שלנו בלי לנסות לבדוק את מקורן או לנער אותן מן האבק.

6 תגובות

  1. שלום רב ידידי,

    אני מאוד אוהב את האתר ועשיתי בו שימוש נרחב בעצמי מעבר ללהפיצו לכל המספימים באשר הם, שכל פעם שקיבלתי דוא"ל מסוג זה.

    הפעם לצערי שגית ואכן מדובר בניסוי אמיתי. אני העלתי בעצמי את המשל הזה לכמה מקורות ואני משער שאולי יש לי חלק בכך שהוא הופץ בדוא"ל. הוא צוטט (הניסוח המדויק שלי) והופץ לצערי במייל בצורה מאוד נרחבת- בלא ידיעתי כמובן ומבלי שתהיה לי שליטה בדבר.

    אני מעולם לא שלחתי אותו במייל לשום מקום אלא רק פרסמתי ברשת חברתית שהייתה מאוד פופולארית דאז- "מקושרים", בהקשר לכתבה שכתבתי.

    המחקר אמיתי לחלוטין.

    "Stephenson (1967) trained adult male and female rhesus monkeys to avoid manipulating an object and then placed individual naïve animals in a cage with a trained individual of the same age and sex and the object in question. In one case, a trained male actually pulled his naïve partner away from the previously punished manipulandum during their period of interaction, whereas the other two trained males exhibited what were described as "threat facial expressions while in a fear posture" when a naïve animal approached the manipulandum. When placed alone in the cage with the novel object, naïve males that had been paired with trained males showed greatly reduced manipulation of the training object in comparison with controls. Unfortunately, training and testing were not carried out using a discrimination procedure so the nature of the transmitted information cannot be determined, but the data are of considerable interest."

    Sources:
    Stephenson, G. R. (1967). Cultural acquisition of a specific learned response among rhesus monkeys. In: Starek, D., Schneider, R., and Kuhn, H. J. (eds.), Progress in Primatology, Stuttgart: Fischer, pp. 279-288.

    Mentioned in: Galef, B. G., Jr. (1976). Social Transmission of Acquired Behavior: A Discussion of Tradition and Social Learning in Vertebrates. In: Rosenblatt, J.S., Hinde, R.A., Shaw, E. and Beer, C. (eds.), Advances in the study of behavior, Vol. 6, New York: Academic Press, pp. 87-88:

  2. אני בדיוק חיפשתי את המקור כי למרות שהסיפור הועבר לי באיזו סדנה שהשתתפתי בה, זכרתי שלמדתי על כך במסגרת לימודי החינוך שלי באוניברסיטה הפתוחה. אם אני לא טועה זה היה בהקשר לחינוך חברתי (קונפורמיות) או סוציולוגיה. בכל אופן, זה הוצג כמחקר רציני לחלוטין, ויותר מכך, זכרתי שלא שפכו עליהם מים אלא גרוע מזה – נתנו מכת חשמל לא נעימה דרך הרצפה.
    אני בטוחה במאת האחוזים שהאוניברסיטה הפתוחה לא תמציא סוגיה זו 😉
    מה עוד שזה היה שנים רבות לפני הפייסבוק ואתר המקושרים.

  3. איציק גר, המחקר שהראית לא דומה בשום צורה לסיפור השלם המופרך. הם הראו שם שקוף מאומן יכול ללמד (בערך) קוף לא מאומן לא לגעת בחפץ מסוים. הם בשום צורה לא ראו שדור חדש של קופים שלא עברו אימון (חשמול\השפרצה) ימשיך להעביר את זה הלאה בלי לדעת למה, ויש אפילו ספקות במתודולוגיה של המאמר הזה.

  4. זה לא משנה אם הניסוי הספציפי הזה באמת התקיים או לא. תכלס רוב בני אדם או כולם חיים את הניסוי הזה מאז הביג-בוום. למה לדעתכם כולם מתים? (פעם בגיל 30 אחר כך יותר… כי כולם… למה רוצחים חיות ואוכלים? כי כולם… אלוהים? כי כולם…)

  5. היות והסיפור חזר אלי השבוע, אני מצרפת קישור לכתבה (אמנם באנגלית, אבל אנגלית פשוטה) עם הסבר על הניסוי המקורי שהוא רחוק מהסיפור המומצא. והדימיון העיקרי ואולי היחיד הוא המילה קופים.
    https://factschology.com/factschology-articles-podcast/monkey-ladder-experiment-truth#:~:text=The%20Real%20Monkey%20Experiment&text=In%20the%20real%20experiment%20researcher,was%20placed%20in%20the%20cage.

מדיניות פרסום תגובות באתר

  • מטרות התגובות באתר: להוסיף מידע להסבר, להסכים או לחלוק על המידע שבהסבר או בהמלצה.
  • אם ברצונכם להתלונן על האובייקטיביות של האתר, קראו קודם את הדף אתר זה אינו אובייקטיבי
  • התגובות מתפרסמות רק לאחר אישור
  • אין הבטחה שהתגובות יאושרו
  • ישנה אפשרות שתגובות יעברו עריכה לפני הפרסום
  • התגובות צריכות להיות קשורות למכתב או להסבר
  • לא יתפרסמו תגובות שאינן מכבדות את כותבי התגובות ואת הקוראים.

שימו לב! אם תרצו לשלוח לי שמועה כדי שאבדוק אותה, התגובות הן לא המקום.

הקליקו כאן לדף צרו קשר

מה יש לך לתרום?

כתובת הדואל שלך לא תוצג. שדות חובה מסומנים ב *

*

Scroll To Top